Hulajnoga elektryczna off road – jak wybrać?

hulajnoga elektryczna off road

Hulajnogi elektryczne zdobywają serca nie tylko osób, które szukają ekologicznej alternatywy dla samochodu, ale również tych, którzy kochają mocne wrażenia i skok adrenaliny. Hulajnoga elektryczna off-road posiada jednak specyficzne parametry i zdecydowanie wyższą cenę niż modele miejskie, dlatego ważne jest, żeby dobrze przemyśleć swój wybór. W poniższym artykule opisujemy bardzo dokładnie, na co zwrócić uwagę rozglądając się za pojazdem odpowiednim dla siebie oraz przedstawiamy ranking najlepszych – naszym skromnym zdaniem – hulajnóg elektrycznych off road, ułożonych według ceny (rosnąco).

Hulajnoga elektryczna off-road – ranking

SXT 1600 XL

Hulajnoga elektryczna off-road - SXT 1600 XL

Bateria do wyboru

Hulajnoga elektryczna SXT 1600 XL to starsza siostra modelu SXT 1000. Jest większa, mocniejsza i szybsza. Co ciekawe, jako jedna z nielicznych hulajnóg terenowych na rynku, oferuje możliwość wyboru pomiędzy trzema akumulatorami. Różnią się od siebie pojemnością, która z kolei wpływa na zasięg i oczywiście cenę. Dostępne są następujące warianty:

  • Akumulator kwasowo-ołowiowy 12Ah ok. 1000 zł: 250 cykli ładowania x 20 km zasięg = 5000 km całkowity dystans w ciągu życia akumulatora.
  • Akumulator litowy LiFePO4 20Ah ok. 3-4 tys zł: 1200 cykli ładowania x 40 km zasięg = 48000 km całkowity dystans w ciągu życia akumulatora.
  • Akumulator litowy Li-Ion 30Ah ok. 6-7 tys zł: 1500 cykli ładowania x 60 km zasięg = 90000 km całkowity dystans w ciągu życia akumulatora.

Jak widać wraz z pojemnością akumulatora jego cena znacząco wzrasta i sprawia, że ostateczny koszt hulajnogi nie wynosi 3600 zł, tylko nawet 9600 zł. Wiadomo, że nie każdego stać na taki wydatek, dlatego producent umożliwił klientowi wybór takiego zasięgu, który będzie odpowiadał zarówno jego potrzebom jak i zasobności portfela. Musimy jednak pamiętać o tym, że wysoka cena baterii podczas jej zakupu zwraca się z czasem dzięki zdecydowanie dłuższej żywotności. Niezależnie od wykorzystywanego akumulatora, możemy zwiększyć jego zasięg poprzez jazdę w trybie ECO.

Wymienny akumulator

Możliwość wymiany baterii w SXT 1600 XL jest też zaletą samą w sobie, nawet jeśli nie mamy zamiaru zastąpić jej mocniejszym modelem. Specjalny adapter pozwala wyjąć ją, zabrać ze sobą i naładować w domu, biurze lub pokoju hotelowym bez konieczności zabierania całej hulajnogi ze sobą, co przy jej sporej wadze (30,7 kg bez baterii) jest dużym udogodnieniem. Ciężko znaleźć informację na temat tego, ile czasu dostępne akumulatory potrzebują do pełnego naładowania.

Bezszczotkowy silnik 1600W

Model SXT 1600 XL posiada silnik bezszczotkowy o mocy 1600 W (maksymalna moc 2000 W), który pozwala mu rozpędzić się do 55 km/h. Jak na hulajnogę za 3600 zł to naprawdę świetny wynik, ale jeśli ze względu na dodatkowy akumulator wydamy na nią więcej niż 7-8 tys. zł, to 55 km/h już tak nie zachwyca. Wprawdzie w rzeczywistości rzadko kiedy rozpędzamy się do takiej prędkości i dla zdecydowanej większości społeczeństwa takie osiągi są wystarczające, ale mówimy teraz o hulajnodze off roadowej. A w tej kategorii za ok. 8 tys. zł kupimy model oferujący nawet 70 km/h.

Rozsiądź się wygodnie

Jeśli chodzi o komfort użytkowania, model SXT 1600 XL ma się czym pochwalić. Opony o średnicy 28 cm (ok. 10 cali) i szerokości 9 cm zapewniają stabilną, płynną jazdę, bez względu na rodzaj nawierzchni, po której się poruszamy. Pełne zawieszenie – z amortyzatorem na przedniej osi i aż dwoma amortyzatorami na osi tylnej – gwarantuje, że pojazd poradzi sobie z drogą polną, leśną, szutrową i wysokimi progami przy miejskich chodnikach. Jakby tego było mało, podczas przejażdżki możemy korzystać z siodełka. Przydaje się to szczególnie na długich, prostych trasach, gdzie bardziej niż na ekstremalnych doświadczeniach zależy nam na wygodnym i przyjemnym dotarciu do celu. System mocowania, nazwany przez producenta „Click&Lock” (blokada za pomocą dźwigni nożnej) pozwala na szybkie montowanie i zdejmowanie siedziska. Po jego zdemontowaniu możemy złożyć hulajnogę do niewielkich rozmiarów, co znacząco ułatwia jej przenoszenie lub np. zapakowanie do bagażnika samochodu.

Hamulce tarczowe i mocne oświetlenie

O bezpieczeństwo jazdy zadba wysokiej jakości system hamulcowy (tarczowy), przednie i tylne oświetlenie LED oraz tylne światła hamowania STOP. Przy kierownicy znajduje się dzwonek, którym w razie potrzeby możemy ostrzec innych uczestników ruchu. Niestety, w wyposażeniu hulajnogi nie znajdziemy wyświetlacza, co jest sporym mankamentem w modelu tej kategorii cenowej.

ModelSXT 1600 XL
Cena [zł]3600
Prędkość max [km/h]55
Zasięg max [km]20/40/60
Szerokość opon [cale]10
Waga [kg]49/39/41

Zalety

– świetne parametry biorąc pod uwagę tani wariant,

– wymienny akumulator,

– 3 baterie do wyboru,

– siedzisko,

– system składania,

– oświetlenie,

– dzwonek.

Wady

– brak wyświetlacza,

– przeciętne parametry biorąc pod uwagę wariant droższy.

Techlife X6

4999.00 

Hulajnoga elektryczna

45 km 47 km/h 600 W

Techlife X6 to hulajnoga elektryczna przeznaczona dla młodzieży i dorosłych. Potrafi rozpędzić się do 47 km/h i przebyć nawet 45 km na jednym ładowaniu. Wśród innych hulajnóg tego typu wyróżnia się kolorowym, podświetlanym podestem.

Tania hulajnoga off-road

Model Techlife X6 jest dowodem na to, że można znaleźć hulajnogę elektryczną off road bez konieczności wydawania kilkunastu tysięcy złotych. Za niecałe 5 tys. zł hulajnoga elektryczna Techlife X6 oferuje nam jazdę z prędkością 47 km/h (silnik o mocy 600W) oraz zasięg 45 km po 4 godzinach ładowania (akumulator LG 13 Ah). Takie parametry może nie napawają zachwytem, jeśli szukamy sprzętu do jazdy z zawrotną prędkością i w ekstremalnych warunkach, ale jeśli planujemy wybrać się na przejażdżkę po lesie lub polach, albo chcemy poruszać się po nierównych chodnikach w mieście z większym komfortem, niż oferują hulajnogi typowo miejskie, to model X6 jest strzałem w dziesiątkę.

Niezwykle lekka

Jak na hulajnogę o takich zasięgach, produkt Techlife jest niezwykle lekki. Przeważnie modele terenowe ważą dużo około 30 kg, w przypadku X6 jest to tylko 18 kg! W połączeniu z systemem szybkiego składania jest wygodna w przenoszeniu. Bez problemu można spakować ją do bagażnika samochodu, wyjechać poza miasto i dopiero tam rozpocząć przejażdżkę na łonie natury. Przyda się to również, jeśli postanowimy dotrzeć z hulajnogą do wybranego celu komunikacją miejską. Pomimo niewielkiej wagi posiada spory udźwig – 120 kg.

Płynna, miękka jazda

Bardzo duże znaczenie w przypadku hulajnogi terenowej mają jej opony oraz amortyzatory. Model Techlife X6 posiada 8,5 calowe pompowane koła oraz tylny amortyzator, które dobrze radzą sobie z tłumieniem nierówności. Sprawdzą się na drodze gruntowej, szutrowej i brukowanej kostce, ale w bardziej wymagających warunkach mogą mieć już niestety problem. Przeszkody nie będą za to sprawiać niewielkie wzniesienia, nachylone nawet do 15 stopni.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Dwa, mocne hamulce – przedni tarczowy i tylny bębnowy – gwarantują efektywne i bezpieczne hamowanie, nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych. Mocne przednie oświetlenie LED zadba o dobrą widoczność po zmroku, a inni uczestnicy ruchu nie przeoczą nas dzięki czerwonym lampkom z tyłu oraz podświetlanemu podestowi. Producent nie zapomniał również o przejrzystym wyświetlaczu LCD, który jest sporym udogodnieniem dla użytkownika. Informuje nas o aktualnej prędkości, stanie baterii oraz pozwala wybrać jeden z trzech trybów jazdy (ekonomiczny, normalny, sportowy).

Na wypady za miasto

Techlife X6 to hulajnoga elektryczna off road z niższej kategorii cenowej, która nie tylko zwiększy komfort jazdy po mieście, ale sprawdzi się również podczas przejażdżek na łonie natury. Poradzi sobie z nierówną nawierzchnią i długimi trasami, które przerosłyby możliwości każdej hulajnogi miejskiej. Wykonana została solidnie i z dbałością o szczegóły. Musimy jednak pamiętać o tym, że choć jest to sprzęt wysokiej klasy, to nie sprawdzi się w naprawdę trudnych warunkach.

ModelTechlife X6
Cena [zł]4999
Prędkość max [km/h]47
Zasięg max [km]45
Szerokość opon [cale]8,5
Waga [kg]18

Zalety

– niska cena,

– spory zasięg,

– przejrzysty wyświetlacz,

– bardzo lekka,

– oświetlenie LED,

– podświetlany podest,

– duży udźwig (pomimo małej wagi).

Wady

– niewielkie opony,

– nie przekracza 50 km/h,

– niewymienna bateria.

Techlife X7S

7900.00 

Hulajnoga elektryczna

100 km 70 km/h 2000 W

Techlife X7S to nowy wariant modelu X7 o jeszcze większym zasięgu - potrafi pokonać nawet 100 km na jednym ładowaniu! Ponowne uzupełnienie baterii trwa tylko 4 godziny. Wyposażony w dwa silniki o mocy 1000 W potrafi rozpędzić się nawet do 70 km/h.

Najmocniejszy od Techlife

Hulajnoga elektryczna Techlife X7S to najszybszy produkt tej marki oraz lift do modelu X7. Cechują ją niezwykłe osiągi i wysoka jakość wykonania. Posiada aż dwa silniki o mocy 1000W każdy! Taka moc pozwala z łatwością rozpędzić się do 70 km/h, czym może pochwalić się niewiele hulajnóg.

Dwa silniki i trzy tryby jazdy

Nie ulega wątpliwości, że jazda w tym tempie dostarcza niezapomnianych wrażeń, ale przecież nie wszędzie możemy osiągnąć prędkość maksymalną. Hulajnogą off road poruszamy się również po mieście, nie przekraczając przeważnie 30 km/h. W takiej sytuacji dwa silniki mogą powodować buksowanie kół i mocne zrywy podczas przyśpieszania. Producent jednak to przewidział i umieścił na kierownicy czerwony przycisk “SINGLE/DUAL”, który pozwala przełączać się pomiędzy dwoma silnikami a jednym. W tym drugim wariancie wolniejsza jazda jest bardzo płynna i komfortowa. Znajdujący obok przycisk “ECO/TURBO” włącza lub wyłącza oszczędzający energię tryb ekonomiczny. Dzięki takim rozwiązaniom model Techlife X7S doskonale sprawdza się zarówno podczas spokojnej przejażdżki między blokami, jak i ekstremalnej wyprawy na łonie natury.

Tylko 4 godziny ładowania

Akumulator litowo-jonowy 22,4 Ah marki LG, w który została wyposażona hulajnoga, zapewnia nawet do 100 km jazdy bez przerwy. Z takim zasięgiem dotrzemy praktycznie wszędzie. Wprawdzie bateria nie jest wymienna, więc jeśli akumulator się rozładuje musimy zatrzymać się i go uzupełnić, ale rekompensuje to niespodziewanie krótki czas ładowania – wystarczą tylko 4 godziny, żeby bateria była znów pełna. Jest to bardzo duża zaleta tego modelu, ponieważ większość hulajnóg elektrycznych potrzebuje nawet 8-12 godzin na ładowanie pomimo czterokrotnie mniejszego zasięgu. Rozładowanie akumulatora nigdy też nie będzie dla nas zaskoczeniem, ponieważ na kierownicy znajduje się przejrzysty wyświetlacz LCD, który informuje nas o poziomie baterii, aktualnej prędkości i pozwala wybrać tryb jazdy.

Maksymalny komfort jazdy

Wszystkie wymienione wyżej zalety nie miałyby jednak znaczenia, gdyby jazda na hulajnodze nie była komfortowa. Kto by chciał pędzić 70 km/h na twardych oponach i bez amortyzacji, czując uderzenia podskakującej szczęki? Na szczęście pod tym kątem modelowi X7S nie da się nic zarzucić. Jazda na tej hulajnodze jest niezwykle “miękka”, nawet podczas jazdy na bardzo starej, krzywej i dziurawej, betonowej nawierzchni z mnóstwem mniejszych i większych kamieni. Dzięki szerokim 10-calowym oponom i świetnej amortyzacji, nierówności na drodze są po prostu niewyczuwalne. Nawet podskakując na podeście wyłączonej hulajnogi (który nawiasem mówiąc jest bardzo szeroki i wygodny) czuć, jak dobrze pracują sprężyny tylnego amortyzatora.

Solidne wykonanie

Hulajnoga jest ciężka, waży 35 kg, ale w modelu terenowym to dobra cecha, która zapewnia stabilność jazdy i duży udźwig (120 kg). Pomimo tak dużych rozmiarów Techlife X7S wygląda bardzo lekko, a jego transport ułatwia wygodny system składania. Miejsce łamania w dolnej części kierownicy zostało dodatkowo zabezpieczone, aby uniknąć przypadkowego złożenia pojazdu w trakcie w trakcie jazdy. Mocowanie jest stabilne, ale pozostawia niewielki luz, który pozwala kierownicy pracować i zapobiega jej przeciążeniom.

Bezpieczny użytkownik, bezpieczna hulajnoga

Podróże na hulajnodze elektrycznej off road Techlife X7S są nie tylko przyjemne, ale również bezpieczne – zarówno dla użytkownika, jak i samej hulajnogi. Aby włączyć urządzenie należy najpierw przekręcić kluczyk w stacyjce, co stanowi dobre zabezpieczenie antykradzieżowe. Efektywne wytracanie prędkości oraz natychmiastowe hamowanie, zapewnia podwójny system hamulców tarczowych. Kiedy naciśniemy dźwignię hamulca, z tyłu hulajnogi zapala się intensywne, czerwone światło. Pod podestem, zarówno z przodu i z tyłu hulajnogi znajdują się białe lampki LED. Te przednie oświetlają drogę bezpośrednio pod kołem, ale prawdę powiedziawszy niezbyt intensywnie. Choć sama hulajnoga będzie dobrze widoczna dla innych uczestników ruchu, to jej użytkownik po zmroku może mieć problem z dostrzeganiem przeszkód na trasie. Najlepiej więc zainwestować w lampkę rowerową za kilka złotych. Pojazd nie posiada też sygnału dźwiękowego.

Nie tylko zalety

Kolejnym mankamentem i ceną za dużą moc jest niestety spora zrywność hulajnogi. X7S nie posiada systemu kick-to-start więc ruszamy z miejsca od razu po dodaniu gazu, odczuwając przy tym lekkie szarpnięcie. Nawet delikatne naciśnięcie manetki gazu (która nota bene jest dość mała i średnio poręczna, ale pozwala nam przyspieszać dosłownie jednym palcem a pozostałymi mocno trzymać się rączki kierownicy) powoduje odczuwalne przyspieszenie, tutaj również z lekkim szarpnięciem. Do tego oczywiście da się przyzwyczaić, jednak takie szczegóły sprawiają, że potrzeba więcej czasu żeby “zaprzyjaźnić” się z hulajnogą i ją wyczuć.

Doskonale niedoskonała

Hulajnoga elektryczna off road Techlife X7S nie jest pojazdem idealnym. Producent nie pomyślał o kilku szczegółach, co w efekcie może być dość kłopotliwe lub zwyczajnie irytujące dla użytkownika. Biorąc pod uwagę cenę hulajnogi nie powinno być też miejsca na braki w wyposażeniu, a jednak takie się pojawiają. Z drugiej strony są to drobnostki, małe luki, które można samodzielnie wypełnić lub zwyczajnie się do nich przyzwyczaić. Pod innymi względami Techlife X7S naprawdę zachwyca. Niesamowita prędkość, ogromny zasięg przy krótkim czasie ładowania, świetna amortyzacja, a do tego gustowny, sportowy design sprawiają, że w hulajnodze X7S trudno się nie zakochać, a jazda na niej to sama przyjemność.

ModelTechlife X7S
Cena [zł]7900
Prędkość max [km/h]70
Zasięg max [km]100
Szerokość opon [cale]10
Waga [kg]35

Zalety

– duża prędkość,

– duży zasięg,

– dwa silniki,

– trzy tryby jazdy,

– tryb “ECO”,

– krótki czas ładowania,

– świetna amortyzacja,

– szeroki podest,

– światło hamowania,

– system składania,,

– zabezpieczenie antykradzieżowe.,

Wady

– słabe oświetlenie przednie,

– duża zrywność,

– brak dzwonka,

– niewymienna bateria.

KAABO Wolf Warrior 11+

Hulajnoga elektryczna off-road - KAABO Wolf Warrior 11+

Prawdziwy off-road

Model KAABO Wolf Warrior 11+ to namacalna definicja hulajnogi off roadowej. Jazda na nim dostarcza niezapomnianych wrażeń a sam sprzęt udowania, że hulajnoga nie jest tylko zabawką dla dzieci, ale może stanowić realną alternatywę dla samochodu i motocyklu. Nazwa modelu doskonale oddaje jego charakter.

Ogromna siła

Hulajnoga wyposażona została w dwa silniki po 1200 W każdy, a ich moc szczytowa wynosi nawet do 5400W! Z takimi osiągami nie da się nie traktować jej poważnie. Aby zapanować nad drzemiącą w tym pojeździe mocą, mamy do dyspozycji kilka trybów jazdy. Przy rączce kierownicy znajdują się dwa przyciski: jeden (ECO/TURBO) pozwala przełączać się między jazdą ekonomiczną i zwykłą, a drugi (SINGLE/DUAL) wyłącza jeden z silników. Ponadto duży wyświetlacz, który informuje nas o aktualnej prędkości czy przebytej trasie, umożliwia też wybór jednego z trzech dodatkowych trybów jazdy. W ten sposób użytkownik posiada pełną kontrolę nad pojazdem i może dostosowywać ustawienia do aktualnej prędkości.

Kiedy rozpoczynamy jazdę musimy pamiętać o włączeniu trybu niskiego na jednym silniku, ponieważ przy ruszaniu w trybie maksymalnym będzie nam ciężko ustać na podeście. Gazu dodajemy niewielką manetką przyspieszenia, taką jak w modelu Techlife X7S. Jest to standardowe rozwiązanie w hulajnogach terenowych, które pozwala nam podczas przyspieszania wciskać manetkę jednym palcem, a pozostałymi mocno trzymać się rączki kierownicy.

Szybko, ale bezpiecznie

Poruszając się z tak dużymi prędkościami bardzo ważne jest, żeby zapewnić możliwie jak największe bezpieczeństwo. Szersze niż standardowo koła (11 cali) i miękkie zawieszenie z dwoma amortyzatorami hydraulicznymi z łatwością tłumią wstrząsy powodowane przez nierówną nawierzchnię, a szeroki podest umożliwia wygodne i pewne ustawienie stóp. Na stabilność jazdy wpływa też duża waga hulajnogi, równa 45 kg, a wysoki prześwit pozwala pokonywać różne przeszkody i podwyższenia (choć bywa problematyczny, kiedy się zatrzymujemy, bo musimy dosłownie “zeskoczyć” z hulajnogi). Wolf Warrior 11+ bez problemu porusza się również po dużych wzniesieniach o kącie nachylenia nawet do 45 stopni (zwykłe hulajnogi radzą sobie do 15 stopni nachylenia). Tarczowe hamulce hydrauliczne z e-ABS pozwalają hamować w sposób szybki i efektywny, a głośny klakson i mocne oświetlenie zadbają o to, żeby nikt nie przeoczył osoby poruszającej się na hulajnodze.

Bogate oświetlenie

Wspomniane wcześniej oświetlenie nie ogranicza się do jednej czy dwóch lampek, tylko jest w pełni kompleksowe. Biała lampka LEDowa z przodu o mocy 5W bardzo dobrze oświetla drogę, po której się poruszamy i może działać w trzech trybach: mocnym, słabym i migającym. Przy tylnym kole znajduje się czerwone światło pozycyjne i światło hamowania. Jakby tego mało, ze wszystkich stron został oświetlony również podest. Z taką hulajnogą nie musimy martwić się o to, że nie zostaniemy zauważeni. Brakuje jej tylko kierunkowskazów, ponieważ jadąc z dużą prędkością nie mamy możliwości puścić ręką kierownicy żeby zasygnalizować zamiar skrętu. Z drugiej strony ten typ oświetlenia nie znajduje się w żadnej dostępnej na rynku hulajnodze, więc ciężko oczekiwać tego właśnie od modelu Wolf Warrior 11+.

Drobne mankamenty

Hulajnoga wykonana została bardzo solidnie, dzięki czemu posiada dużą wytrzymałość i nawet 150 kg udźwigu. Nisko położony środek ciężkości sprawia, że pojazd bardzo pewnie i stabilnie zachowuje się na zakrętach. Z drugiej strony podczas takich manewrów, szczególnie z małą prędkością, znacznie przeszkadza mała skrętność kierownicy – nie ma możliwości, żeby ustawić ją w kącie nawet 90 stopni. Podczas przechodzenia przez bardzo wąskie drzwi lub przejścia może przeszkadzać też dość szeroki rozstaw rączek kierownicy, których nie da się złożyć. Kolejnym drobnym mankamentem jest brak kluczyka do zapłonu, co jest dość dziwne przy hulajnodze w takiej cenie. Pojazd nie jest więc w żaden sposób zabezpieczony przed kradzieżą, dlatego wszędzie musimy brać go ze sobą. W pewien sposób ułatwia to możliwość złożenia hulajnogi do mniejszych rozmiarów, ale to nie zmienia faktu, że noszenie w rękach lub ciągnięcie obok siebie 45 kg nigdy nie jest wygodne.

No cóż, nie ma rzeczy idealnych.

Długi zasięg, krótkie ładowanie

Wracając do mocnych stron modelu KAABO Wolf Warrior 11+ koniecznie trzeba powiedzieć więcej o jego akumulatorze, ponieważ jego parametry wprawiają w osłupienie. Wyposażony został w baterię LG 35 Ah, czyli 2000 Wh! Jeśli poruszamy się w trybie ECO, taka pojemność pozwala na przejechanie nawet 150 km bez przerwy. Realnie, poruszając się głównie w tempie 80-90 km/h jesteśmy w stanie przebyć w przybliżeniu 80 km (przy masie użytkownika 75 kg). Ciężko znaleźć inny model, który mógłby zaoferować nam tak długi czas zabawy. Wbrew pozorom naładowanie tej baterii do pełna nie zajmuje 12h czy 15h, a wyłącznie… 7h (z podwójnymi ładowarkami). Akumulator nie jest wprawdzie wymienny – niestety – ale jego rozładowanie nigdy nie będzie dla nas zaskoczeniem ze względu na praktyczny wyświetlacz, informujący nas o stanie baterii.

Bestia na drodze

Podsumowując, KAABO Wolf Warrior 11+ to jedna z najbardziej profesjonalnych i przede wszystkim dopracowanych terenowych hulajnóg elektrycznych na rynku. Poza kilkoma drobnostkami ciężko znaleźć coś, o czym producent by nie pomyślał. Pojazd doskonale sprawdzi się w mieście, ale pełnię swoich możliwości prezentuje dopiero poza nim. Poradzi sobie w każdych, nawet najbardziej ekstremalnych warunkach i zapewni nam mocny zastrzyk adrenaliny. Jedyne, co może ostudzić zapał wielu zainteresowanych, to koszt pojazdu, który przekracza nawet 13 000 zł. Ciężko jednak oczekiwać niższej ceny, bo jak wiadomo, za jakość trzeba płacić. A hulajnoga elektryczna KAABO Wolf Warrior 11+ prezentuje sobą zdecydowanie najwyższą jakość.

ModelKAABO Wolf Warrior 11+
Cena [zł]13000
Prędkość max [km/h]90
Zasięg max [km]150
Szerokość opon [cale]11
Waga [kg]45

Zalety

– ogromna prędkość,

– ogromny zasięg,

– stosunkowo krótki czas ładowania,

– szeroki podest,

– dobra amortyzacja,

– szerokie koła,

– mocne oświetlenie,

– klakson,

– system składania,,

– bardzo duży udźwig.,

Wady

– wysoka cena,

– mała skrętność kierownicy,

– brak zabezpieczenia przed kradzieżą,

– niewymienna bateria.

Dualtron X

Hulajnoga elektryczna off-road - Dualtron X

Potężna moc

Hulajnoga elektryczna off road Dualtron X to prawdziwe ekstremum, pod każdym względem. Nazywana jest jedną z najpotężniejszych hulajnóg elektrycznych na świecie. Jej prędkość, zasięg, a nawet sam wygląd sprawiają, że ciężko wyjść z zachwytu. Posiada dwa silniki, których łączna moc osiąga… 6720W! Choć trudno w to uwierzyć, ten model bez problemu rozpędza się do 100 km/h i doskonale radzi sobie ze wzniesieniami do 35 stopni nachylenia. To pojazd wyłącznie dla tych, którzy szukają naprawdę ekstremalnych wrażeń. Zamontowany w nim akumulator z ogniwami LG posiada pojemność 49 Ah! Wprawdzie jego ładowanie może trwać od 8 do nawet 24 godzin, ale pełna bateria gwarantuje aż 150 km jazdy bez przerwy. Ponadto na oświetlenie wykorzystywana jest inna, mniejsza bateria w ramie kierownicy.

Najlepsza amortyzacja

Nie ma też takiego modelu hulajnogi, który posiadałby większe koła niż Dualtron X. Jego 13 calowe opony zapewniają dobrą przyczepność, a w połączeniu z bardzo dużą wagą (70 kg) sprawiają, że jazda nawet z dużymi prędkościami jest niezwykle stabilna. Hulajnoga praktycznie nie trzęsie i doskonale tłumi wszelkie nierówności, bez względu na podłoże. Wpływ na jakość jazdy mają też potężne przednie i tylne amortyzatory. Szeroki podest i gruba rama kierownicy nie tylko poprawiają komfort jazdy i nadają Dualtronowi masywnego wyglądu, ale również świadczą o jego solidnym wykonaniu.

Pełne bezpieczeństwo

Podróżując z tak zawrotną prędkością najistotniejszą kwestią jest sprawność hamulców. Model X wyposażony jest w hamulce tarczowe na oba koła, włączane niewielkimi dźwigniami przy kierownicy. Dodatkowy system wspomagania ABS (Anti-Lock Brake System) zapobiega wpadnięciu w poślizg i blokowaniu się kół. O bezpieczeństwo dba też głośny klakson i kompleksowe oświetlenie hulajnogi. Duża lampa LED na ramie kierownicy dokładnie rozświetla drogę przed użytkownikiem, a czerwone światło stop z tyłu oraz podświetlenie podestu (sterowane dołączonym pilotem) dbają o to, żeby nikt nie przeoczył człowieka pędzącego na hulajnodze po zmroku. Na kierownicy znajdują się aż trzy wyświetlacze – dwa środkowe, wskazujące stan naładowania akumulatorów i jeden z prawej strony, który informuje nas głównie o prędkości i przebytej trasie.

Wygodny w obsłudze

Tak jak wszystkie inne hulajnogi terenowe, również tutaj przyspieszamy małą manetką gazu przy pomocy jednego palca, a zwalniamy dwoma dźwigniami hamulców. Podobnie do hulajnogi firmy KAABO, model X jest składany (za wyjątkiem rączek) choć raczej mało kto zdecydowałby się na jego przenoszenie. Kolejnym podobieństwem jest – o dziwo – brak kluczyka zabezpieczającego przed kradzieżą, a kierownica nie skręca do pełnych 90 stopni.

“Naj” pod każdym względem

Jak już zostało wspomniane, hulajnoga elektryczna Dualtron X to prawdziwe ekstremum pod każdym względem. Dotyczy to nie tylko posiadanych parametrów, ale również ceny, ponieważ ta potrafi sięgać nawet 25 000 zł. Model X rzeczywiście pozwala na to, co nieosiągalne dla innych hulajnóg off roadowych, ale w ostatecznym rozrachunku okazuje się jednak niezwykle podobny do dużo tańszych hulajnóg, takich jak KAABO Wolf Warrior 11+, których cena wynosi o połowę mniej. Choć Dualtron X jest niezaprzeczalnym królem szosy, to na pytanie, czy warto dopłacić prawie 12 000 zł za dodatkowe 10 km/h prędkości, nieco mocniejszy akumulator i opony szersze o dwa cale, każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

ModelDualtron X
Cena [zł]24900
Prędkość max [km/h]100
Zasięg max [km]150
Szerokość opon [cale]13
Waga [kg]70

Zalety

– ograniczona prędkość do 16 km/h,

– spory zasięg do 80 min,

– niewielka waga 9,8 kg,

– kick-to-start i przycisk włączający,

– szeroki podest,

– hamulec nożny,

– przycisk zamiast manetki gazu,

– chowana podpórka.

Wady

– dość długi czas ładowania (5 godzin),

– brak dzwoneczka,

– brak świateł,

– brak regulacji wysokości kierownicy,

– brak możliwości składania,

– brak wyświetlacza.

Najważniejsze cechy hulajnogi elektrycznej off road

Parametry

    Hulajnoga elektryczna off-road - prędkość

  1. Prędkość – to pierwsza rzecz na jaką zwraca się uwagę podczas wyboru hulajnogi elektrycznej, szczególnie terenowej. Aktualnie najmocniejsze modele potrafią osiągnąć ponad 90 km/h! Standard w hulajnogach elektrycznych off road to ok. 50 km/h. To, do jakich prędkości ma się rozpędzić zależy wyłącznie od naszych własnych preferencji, trzeba jednak liczyć się z tym, że im mocniejszy silnik, tym wyższa cena urządzenia. Jeśli mamy zamiar poruszać się hulajnogą również po mieście, warto żeby posiadała odpowiedni, łatwy do włączenia tryb, ograniczający prędkość maksymalną. Chcąc poczuć wiatr pod kaskiem możemy bowiem nieświadomie przekroczyć dozwoloną prędkość.
  2. Zasięg – bardzo istotna kwestia w hulajnodze terenowej. Bateria w takim pojeździe musi być pojemna, ponieważ z założenia będziemy wybierać się nim w długie trasy, nierzadko z dala od miasta, bez możliwości podładowania akumulatora w międzyczasie. Hulajnogi terenowe wyższej klasy posiadają minimum 50 km zasięgu.
  3. Czas ładowania nie jest aż tak znaczący jak w przypadku hulajnogi miejskiej. Jeśli będziemy poruszać modelem off road tylko w ramach sportu co kilka dni, konieczność ładowania akumulatora nawet przez całą noc nie będzie problematyczna. Jeśli chcemy korzystać z modelu terenowego na co dzień, poruszając się z ograniczoną prędkością po mieście, to jego pojemna bateria starczy na bardzo długi czas użytkowania, bez konieczności doładowywania jej w ciągu dnia. Wprawdzie warto wybrać model, który ładuje się mniej niż 12 godzin, ale prędkość i zasięg są dużo istotniejsze.
  4. Waga – rozglądając się za hulajnogą miejską każdy szuka modelu, który będzie jak najlżejszy, żeby łatwo ją było składać, przenosić i poruszać się z nią komunikacją miejską. W hulajnodze off road wygląda to całkiem inaczej. Pojazd terenowy nie może być zbyt lekki, ponieważ traci wtedy na stabilności, a poruszając się 60 czy 80 km/h musimy mieć pewność, że nie stracimy równowagi przejeżdżając przez próg lub nieco większy kamyk. Z tego powodu hulajnogi elektryczne off road z założenia są cięższe, a jeśli zależy nam na lekkim modelu (np. żeby móc go łatwo przenosić), musimy też pogodzić się z mniejszą prędkością jazdy.
  5. Rozmiar– wielkość hulajnogi wpływa zarówno na bezpieczeństwo jak i komfort jej użytkowania. Większy model jest bardziej stabilny i poradzi sobie z nierównościami na drodze, ale będzie mniej wygodny w trakcie przenoszenia. Warto zastanowić się, na czym nam bardziej zależy. Jeśli mamy zamiar korzystać z pojazdu wspólnie z innymi członkami rodziny lub przyjaciółmi, warto żeby posiadała regulowaną wysokość kierownicy.

Komfort

    Hulajnoga elektryczna off-road - Techlife X7S

  1. Koła – odpowiednie opony to jedna z najważniejszych kwestii w hulajnodze terenowej. Decydują o komforcie jazdy i możliwościach hulajnogi. Duże, szerokie koła z głębokim bieżnikiem lepiej radzą sobie ze wszystkimi nierównościami, bez problemu pokonują krawężniki, pozwalają na jazdę po trawie, ziemi i drodze szutrowej. Niektóre hulajnogi posiadają aż trzy koła, co dodatkowo zwiększa ich stabilność i eliminuje konieczność korzystania z rozkładanej nóżki. Szerokość kół w hulajnodze off road może być bardzo zróżnicowana, ale nie powinna schodzić poniżej 10 cali.
  2. Amortyzatory – choć w hulajnodze miejskiej o dostatecznie miękkich oponach można pominąć amortyzatory, to w hulajnodze elektrycznej są elementem obowiązkowym. Modele dobrej klasy posiadają dwa – przedni i tylny. Dopiero taki duet gwarantuje wygodną jazdę po nierównych ścieżkach.
  3. Możliwość wyłączenia jednego silnika – hulajnogi elektryczne o dużej mocy posiadają często aż dwa silniki, dzięki którym osiągają zawrotne prędkości. W takim przypadku wygodną funkcją jest możliwość przełączania trybów pomiędzy jazdą na obu silnikach a jazdą na jednym z nich. Poruszając się po mieście z mniejszymi prędkościami dobrze jest korzystać z jednego silnika, bo zmniejsza to poziom zużycia energii i zapobiega buksowaniu kół, co miewa czasem miejsce kiedy próbujemy jechać powoli z włączonymi dwoma silnikami.
  4. Szerokość podestu – klasycznie podest w hulajnodze nie należy do szerokich, ponieważ stoi się na nim w pozycji bocznej. W modelach terenowych, bardziej niż w innych kategoriach hulajnóg, niezwykle istotna jest możliwość przybrania wygodnej pozycji, przodem do kierownicy. Wpływa to zarówno na bezpieczeństwo jak i wygodę, ponieważ po godzinnej podróży z jedną nogą postawioną z tyłu możemy mieć już zwyczajnie dość dalszej jazdy.
  5. Kluczyk – mogłoby się wydawać, że kluczyk do zapłonu hulajnogi jest tylko niepotrzebnym gadżetem. W przypadku hulajnogi miejskiej jest to faktycznie mało przydatny element, jednak w modelu off road może być sporym udogodnieniem. Jeśli podczas przejażdżki postanowisz zatrzymać się i np. pójść do sklepu, musisz zdecydować się, co zrobić z hulajnogą, za którą zapłaciłeś być może nawet kilkanaście tysięcy złotych. Zabieranie jej ze sobą do środka może być bardzo uciążliwe ze względu na jej duży rozmiar i przede wszystkim sporą wagę, a pozostawienie na zewnątrz bez żadnego zabezpieczenia wiąże się z ryzykiem kradzieży. Blokada zapłonu rozwiązuje ten problem – wystarczy wyłączyć hulajnogę, schować kluczyk do kieszeni i pójść po bułki bez obawy o swój pojazd. Żaden osiedlowy złodziejaszek nie zdecydowałby się uciekać z 30 kg hulajnogą odpychając się nogą od podłoża. Gdyby jednak spróbował, otrzymałby natychmiastową karę w postaci dwutygodniowych zakwasów ma łydkach.
  6. Wyświetlacz – nieobowiązkowy, ale jednak przydatny element. Powód jest prosty – dobrze wiedzieć, z jaką prędkością się poruszamy, zarówno ze względu na przepisy jak i dla własnej świadomości (“To już 90 km/h? Ojej.”). Warto też sprawdzić co jakiś czas stan akumulatora. Nikt nie chciałby zostać zaskoczony w środku lasu pustą baterią, a potem ciągnąć obok wielką, elektryczną bestię 10 km do domu. Można wprawdzie jako napędu użyć siły własnych mięśni, ale ze względu na duży ciężar pojazdu bardzo szybko nas to zmęczy. Pewnym ułatwieniem w tej sytuacji byłaby możliwość złożenia hulajnogi (niektóre modele posiadają taką funkcję) i zabrania jej ze sobą do innego środka komunikacji, ale nawet wygodnie złożone 30 kg, to wciąż 30 kg, które trzeba podnieść i przenieść.
  7. Wygląd – nie jest tajemnicą, że jazda na szybkiej, sportowej, dobrze wyglądającej hulajnodze, która zachwyca i onieśmiela przechodniów daje więcej frajdy, niż jazda na tak samo szybkiej, sportowej ale źle wyglądającej hulajnodze, z którą wstyd się pokazać na mieście i zdjąć kask podczas postoju. Na całe szczęście rynek hulajnóg off roadowych jest już całkiem spory i oferuje modele z przeróżnym designem – od całkiem minimalistycznych po takie, które wyglądają jak pojazd z samych piekieł. Warto poświęcić więc chwilę czasu na znalezienie takiej, która wpadnie w nasze gusta i na której będziemy czuć się królem szosy.

Bezpieczeństwo

    Hulajnoga elektryczna off-road - hamulce

  1. Hamulce – to od nich w głównej mierze zależy bezpieczeństwo jazdy, dlatego powinny zapewniać efektywne hamowanie i być wygodne w użyciu. Najlepiej, jeśli wybrany model posiada dwa hamulce – przedni i tylny. Ten drugi może być zamontowany w formie hamulca nożnego, który zapewnia płynne wytracanie prędkości, bez gwałtownego szarpnięcia. Hulajnogi wysokiej klasy często wykorzystują też system KERS, który pozwala na odzyskiwanie energii w trakcie hamowania.
  2. Solidne mocowanie kierownicy – w hulajnodze terenowej bardzo ważne jest, żeby wszystkie części były do siebie ściśle dopasowane. Z tego powodu trzeba zwrócić szczególną uwagę na sposób działania systemu składania hulajnogi (jeśli wybrany model taki system posiada). W modelach miejskich przydaje się szybki i prosty sposób składania, który działa przeważnie w ten sposób, że po lekkim naciśnięciu nogą blokady kierownica od razu “kładzie się” wzdłuż podestu. Poruszając się hulajnogą elektryczną off road 70 km/h musimy mieć 100% pewności, że z powodu dużych obciążeń kierownica nie złoży się samoistnie w trakcie jazdy. Taka sytuacja mogłaby być szalenie niebezpieczna, dlatego przed zakupem pojazdu koniecznie sprawdź, czy system składania posiada odpowiednie zabezpieczenia.
  3. Oświetlenie – podstawą bezpiecznej jazdy jest właściwe oświetlenie hulajnogi. Hulajnoga powinna posiadać nie tylko lampę LED z przodu, która zapewni dobrą widoczność po zmroku, ale również czerwone diody z tyłu podestu, które poinformują innych uczestników ruchu, że właśnie się zatrzymujemy.

Podsumowanie

Wśród hulajnóg elektrycznych z kategorii off-road panuje zdecydowanie większe zróżnicowanie niż wśród hulajnóg miejskich, a ich parametry są ściśle związane z ceną. Tańsze modele sprawdzą się podczas wypadu za miasto i przejażdżki na łonie natury, ale nie poradzą sobie w bardziej wymagającym terenie. Szukając pojazdu, który sprawdzi się w naprawdę ekstremalnych warunkach, musimy być przygotowani na wydatek rzędu czego potrzebuję od hulajnogi? Czy rzeczywiście chcę poruszać się z prędkością 70 km/h czy wystarczy mi 50 km/h? Dopiero rzetelne określenie własnych oczekiwań pozwala na wybranie takiej hulajnogi, która będzie do nas zwyczajnie pasować.

Cykl artykułów „Dobór”

Artykuły publikowane w ramach cyklu „Dobór” można czytać niezależnie, ale najlepszy efekt osiągniesz, jeśli zapoznasz się z nimi po kolei. Cały cykl składa się z następujących wpisów:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *